חופה, מסורת ויהדות ישראלית – על טקס חופה אישי וחתונה יהודית חילונית בישראל
איך נראית חתונה יהודית חילונית בישראל? בפרק הזה של הפודקאסט בלי חופה וקידושין אנחנו נכנסים אל לב השאלה. האם באמת חייבים לבחור בין מסורת לאלטרנטיבה? יחד נשוחח על חיבור בין יהדות ישראלית. זוגיות עכשווית וערכים של שוויון ויצירה תחת החופה.
האם אפשר לשלב בין מסורת וחדשנות בטקס חופה?
נדבר בגובה העיניים על הדרך שבה זוגות בוחרים לבנות טקס חופה אישי שמספר את הסיפור שלהם, גם אם זחתונה חילונית בישראל. אנחנו נוגעים בשאלות של זהות, משמעות, חיבור תרבותי, ודרך שבה אפשר לעצב חופה יהודית-ישראלית מרגשת שמכבדת את העבר ומספרת את ההווה.
החופה היהודית-ישראלית – איך יוצרים טקס חופה שמדבר אלינו?
הפרק הזה הוא מסע מרתק אל לבו של השיח התרבותי החדש סביב חתונה יהודית חילונית. אנחנו מדברים על המקום של היהדות הישראלית בתוך טקסי חופה עכשוויים: איך משלבים ערכי שוויון וקהילתיות, איך נראית שבת או חג בבית ישראלי מודרני, ואיך כל זה מתכנס לרגע החופה.
במהלך השיחה נעלה גם שאלות פרקטיות כמו ניסוחים חדשים לפורמולת הקידושין, שימוש בטקסטים עבריים מודרניים בתוך שבע הברכות, ושילוב ספרות עברית ולוח השנה העברי בטקס.
זהו פרק שמדבר על אהבה, זהות ויצירה, ומראה איך הנחיית טקס חופה יכולה להפוך למסע זוגי, תרבותי ורגשי שמחבר בין עבר להווה – בלי לוותר על אותנטיות, שוויון ומשמעות.
תמלול הפרק
חופה, מסורת ויהדות ישראלית
וברוכים הבאים לפרק השני שלנו שמדבר על חופה, המסורת, יהדות ישראלית ובכלל מה זה טקס חופה. והפעם נצלול טיפה יותר לימינו אנו. . מה קורה כשזוגות שואלים אבל מותר לנו לגעת בטקס? אפשר לעשות משהו? . התחושה שצריך לבחור או מסורת או אלטרנטיבי, אבל אולי אפשר לבנות משהו אחר שהוא שלנו. ובכלל אולי החופה לא צריכה להיבנות רק מהעבר, אלא מתוך החיים שלנו גם עכשיו. וראני איתי כאן בפרק השני וזרקנו מושג מאוד יפה פעם קודמת שנקרא יהדות ישראלית. מה זה בעצם? . האמת שהיום שואלים אותי מי אני זה הדרך שבה אני נוח לי להגיר את עצמי גם אפשר היה להגיד מסורתי. אבל אני אומר במובן הרחב יותר זה חיבור של יהודי שזה אומר אלפי שנים אה דפאקטו. גם לא רק מקום אחד כי ככה היינו רוב שנות קיומנו. א זה אומר משהו מאוד עם מרכיב מסורתי ודתי חזק בפנים שאי אפשר אי אפשר ולא צריך להתעלם ממנו.
היהודי הישראלי ומפעל הציונות
n> סיפור רב תרבותי אבל מהצד השני כאילו מעץ בעצם כי אנחנו יודעים שודי זה גם מרו
קאי. וגם פולני וגם רוסי וכאילו אנחנו יודעים כמה ממדים וצבעים ולשונות כאילו מספיק אנחנו. בן שנינו על השולחן הזה נמצא עברית והמחשות של בלדינו וביידיש ובאני לא יודע איפה כן וכמובן הוסיפו אז זה. היהודי הישראלי הוא בסך הכל צעיר ימים והוא קשור אבל נורא חזק אל השיבה שלנו למקום הזה אל הארץ הזאת. אל המזג אוויר הזה אל המרחב הגאוגרפי הזה אל המפעל העצום הזה ששמו ציונות ישראליות וכן הלאה. גם אל כל הקומפלקסים שלו כמובן. וא וגם אל הדברים הנפלאים שיש בו א שלא היו לסאבים והסבתאות שלנו משם כשהם עוד היו שם אחר כך הם הגיעו לפה חלקם.
האתגר הדמוקרטי והריבוני
רבה יותר גדול מאשר הסיפור של החתונה. כמובן הוא קשור ואפשר לפתוח עליו שיחה גד
ולה, אבל אני אומר הוא קשור למשל לשאלה של יהודי דמוקרטית, נכון? כי הנה הנה הנה עוד משהו שנמצא תחת החיבור הזה. איך מחברים את הדבר הזה ששמו יהודי לדבר הזה ששמו דמוקרטי, ישראלי, ריבוני. כל השנתיים האחרונות שלנו, עם כל הוויכוחים הפנימיים קשורים בדילמה הזאת, בשאלה הזאת, במתח הזה שהוא אם עוצרים לחשוב עליו רגע הוא מדהים. כאילו בשנייה הזאת שקם מדינת ישראל הפכנו להיות מעם מפוזר למדינה עם שטח, עם ממשלה, עם ריבונות, זה מהפכה שהיא כאילו עוברת לנו אוקיי קמנו, זה לא ככה. היהדות הישראלית זה עוד מימד שלה וכמובן שבסוף היא מתנקת אלינו היהודים הישראלים. ואז אנחנו שואלים את עצמנו, אז איך זה נראה?
המפתח לבית בידי החתן והכלה
[אז באופן באופן מעניין דווקא השתיקה של האישה בטקס המסורתי פותחת לה המון פתחים בחתונה היהודית ישראלית הזאת. נכון אני מאוד להשיר את המשפט יש בעלי בית שיש להם מפתח ורק הם יודעים איך לפתוח. אני אומר את זה בשפה אחרת אני אומר רק אתם יודעים מה טוב לכם. נכון. אני לא יכול להחליט בשביל. אבל אנחנו אבל אנחנו כן עוזרים להם לגדל את המפתח. נכון ו אנחנו גם כן יודעים שכשהם מזמינים אותנו להיות העולנים שלהם רובם המכריע רוצים שיהיה שמה אושר של שפה ואושר של מסורת. כי אחרת גם אין בחירה האמת כאילו אם אתה לא למדת ולא עברת על השבע ברכות שרובנו מכירים אותם. אבל מעט אנשים באמת קראו אותם והבינו את המילים ודרך אגב הבינו את המילים זה גם אומר שחטפו מהם לפעמים סתירה ופתאום הם רואים שמה משהו שאף פעם לא ציוענו על עריות וואו.זכות עורכי החופה
עכשיו כן כל מיני דברים מילים כאלה אבל גם המילים ברוך אתה אדוני אלוהינו. מה עכשיו לא לכולם יש איך איך עושים? אז נראה לי שהדבר הזוג עם המפתח זה זה גם דורש עבודה. כאילו זה מפתח שגדל ויש פה סיפור וכשזה מצליח אז אנשים באמת מרגישים שהם הם באמת החזיקו מפתח. אבל שאנחנו בתוך אורכי החופה עזרנו להם א להיות חשב שאני חושב על זה בשיחה בינינו זה באמת הזכות שלנו. זה אני חושב שאנחנו עוזרים לאנשים להיות הם. זה זה כאילו פרדוקסלי כי אנחנו באים אז מה להיות הם זה הם. זה זה זה באמת אם קורה תהליך טוב אז אז אז זה מה שקורה. נכון אני אוהב את זה שמגדירים את זה שתקשיב אתה מספר את זה כאילו נכחת איתנו בחדר באותו אירוע. הרי כל הטקס מהכניסה ועד היציאה הוא שיקוף של הקשר ושל הזוג איך שלא נהפוך את זה.
עורך הטקס כמחזיק המפתח והביטחון
מסיפורים אנקדוטות ומי מעניק ומתי מעניק ואיך שעוברים זה שיקוף. אני לקחתי את זה צעד אחד קדימה בתפיסה שלי ואמרתי שבכלל המבנה של הטקס הוא שיכוף של הקשר. מה שהם מחליטים זה ממש מראה להם לסדר הדברים איך הם חושבים למפתח שהם פותחים. ואז בתוך השיחה עכשיו אני מבין ונופל לי הסימון שהתפקיד שלי הוא לא להיות רק אולן. התפקיד שלי הוא בעצם לתת ביטחון להחזיק איתם את המפתח ולהגיד להם זה בסדר לפתוח את הדלת. אני פה אני אסביר לכם על כל חלק אני אגיד לכם תהיו מי שאתם. וזה גם הרבה מאוד ביטחון להגיד להם בדור הו שיש הרבה פעמים כאחרים עושים וצריך להיראות גיד להם זה בסדר. כי הרגע הזה הוא רגע מאוד חשוף הרי תמיד בשיחות אני אומר לזוגות צרו רגע תדמינו שנכנסתם לחופה עשיתם את ה-180 מעלות הקטן הזה ואתם רואים עכשיו את ה-200 300 זוגות עיניים.
רגע הקסם של בניית הבית
הם חושבים על זה לרגע. היא זה הפוך כי כאילו יש נינוחות. יש נינוחות כי אנחנו לא מופטעים ומצד שני אנחנו מתרגשים מהדבר, לא מה מהמעמד, מה מבניית הבית. לא מזה שהתקילו אותנו פה עכשיו עם איזה מילים או איזה דברים שעושים לנו מוזר. אלא ההפך אנחנו לגמרי לגמרי בפנים ואנחנו מתרגשים מהמעמד, לא מה לא מאיך שעושים אותו. נכון אני קורא לזה רגע הקסם של החופה המתזוגות אומרים לי ו שזה לא יהיה ארוך מדי שזה לא יהיה קצר מדי להם תקשיבו. בטח. אני לוקח בחשבון שיהיו חיבוקים ויהיו נישוקים שמה והיו לי פעמים שהאחיינים רצו פנימה. ופתאום בתקסים האחרונים קרה לי שפתאום הסבא או אחד ההורים שלא בירך אמר לי פתאום באמצע החופה יש לי כמה מילים להגיד. אני לא יכול להתעלם מהרגעים האלו מרגעים שמחזיקים ידיים זה מה שהופך את החופה לקסם האמיתי מבחינתי לפחות.
חדשנות ומסורת בטקס הקידושין בחתונה חילונית ישראלית
לא חיים שכאלה. עכשיו ככה זה צריך להיראות. אז זה טיפ שאני חושב שהוא מצוין למי ששומע אותנו. ובתוך כל זה מעניין אותי רגע שני מדבר גם על הטקס עצמו. זאת אומרת אנחנו הרבה עכשיו מדברים על מסורת ועל החדשנות ולחבר ביחד. והנה התחלנו לדבר על טיפים שנייה בוא נדבר נגיד על טבעות. מה זה שילוב של חדשנות ומסורת איך אפשר לעשות את זה ולשמור על פשטות. בטבעת עצמה אני חושב בקידושים עצמם אני חושב שהפתח שנמצא בפורמולה אתה הרי אתה מקוד הרי את מקודשת לי בטבעת זו כתמש מושה וישראל. שומרים עליה מחזיקים אותה ככה ואז בהנחה שהאישה תרצה להגיד משהו והיא רוצה להגיד משהו. האם היא תגיד את אותו דבר רק בוריאציה הזה או שאולי עכשיו לוקחים את המשפט הזה ובכלל הוא לא לגמרי מתיישב לנו. וזה כבר לא כדת משה וישראל כי מה המילה דעת ואנחנו אז יחליפו אותה במילה מסורת או כמסורת אבותינו או ברוח אבותינו.
ניסוחים חדשים בחתונה יהודית ישראלית
או הרי אתה מקודש לי להיות לאחורע למשל. אז הנה הנה השפה המחברת הזאת שמצד אחד משתמשת במילה מקודשת או מקודש. אבל את החלק השני של המשפט טוענת במשמעויות א שאין בהם את המילה משה ומסורת וכל הדבר הזה. למשל זה אם אמרנו קודם בפרק הקודם שזה החלק הזוהר של החופה זה דרמטי לשנות שם. זה ממש גדול להחליט מה המשפטים שבעצם הופכים אותך או אותך לאשתי או בעלי או בן הזוג שלי כל מילה איך איך שלא נרצה לקרוא לזה. זה רגע מאוד משמעותי של היהדות הישראלית, כן? של לבחור את ה את המשפט שעושה את זה. אני מסכים ואני אקח את זה לרזולוציה עוד אחת יותר נמוכה.
כוונה, סדר ומילות הקידושין האישיות בחתונה יהודית ישראלית
מי יגיד את המשפט קודם? . הגבר או אישה? . ולמה אני שואל כי לרוב התקסים שאנחנו מכירים זה הגבר אומר. נכון? . אז האם מתוך השניים הגבר צריך לסיים או להתחיל? נכון. . גם הסדר הוא הוא עכשיו יש לו משמעות. א אני גם מאוד אוהב את ה את הרעיון הזה שהוא לקוח בסוף גם באיזשהו מקום מתוך המסורת של כוונה. איך כאילו מדייקים זה כאילו הייתי אומר הקוד של המילה כוונה בשפה המסורתית. אני מאוד מזמין את בני הזוג למשל לומר אחד לשני דברים לפני שהם מקדשים אותם אחד את השני. כי הרגע האישי הזה שנייה לפני מתן הטבעת ואמירת הפורמולה המסורתית או האחרת היא טוענת את האקט הזה במשמעות עמוקה ואישית. ואני כמעט לא נתקלתי בפעם שלא שם ירדו הדמעות כי כי הרגע המרגש.
שבע ברכות: שילוב ספרות עברית
זה בדיוק המקום שבו גם השפה הישראלית העברית שלנו מתחברת לעברית המסורתית. ונגיד לתוך השבע ברכות איך אני יכול לקחת את אותה שפה ישראלית משירה או מספרות ולחבר אותה לשבע ברכות. ולפתוח את הפתח במקום שבו המברכים שאנחנו מזמינים לברך מקדימים לברכה השביעית את הדברים האישיים שלהם. שאז הם מלאים גם בדברים האישיים וגם בדברים מתוך הספרות בתוך כן הדברים הישראלים המודרניים המון פעמים. ואז אתה אומר את הדבר החדש ומסיים בשפה נניח בברכה המסורתית ושני הדברים האלה מתלקדים כמובן. אבל שגם עשיתי והייתי מקומות שאנשים כתבו שבע ברכות אחרות שמרו ע על המבנה של השבע ברכות במובן מסוים.
גמישות יצירתית בברכות
גם על דברים ש שנוגעים בו חלק מהתכנים האלה ויצרו שבע ברכות שמדברות עם ה כאילו שבע ברכות שלהם. שמדברות עם המבנה הזה או עם קודים שיש בתוך השבע ברכות אבל בטח אתה יש לך גם א דברים שאתה עשית גם. אני רואה לאחרונה משהו שאני עף עליו אני מת על זה שזוגות שאומרים מאתגרים אותי. אנחנו רוצים את הברכה נגד השביעית שילוב של המלך המסורתי ושילוב של מלל עכשוי ישראלי משהו שהוא שלנו. ואז נוצר איזשהו יציר קעים מאוד יפה או שאומרים לי תקשיב אנחנו מאוד אוהבים את סמוח תשמח ראים האהובים. אבל אנחנו לא רוצים את כסמכך יצרך בגן עדן קח את ההתחלה. תרכיב לנו סוף שהוא יהיה דומה לכסמכך יצרך בגן עדן כאילו משהו כזה. ואז נוצר פה סט ברכות מאוד יפה לדעתי ממש יהודי ישראלי אמיתי אמיתי. אמי צריך לעלות את זה לרשת. אני לא זה חומרים שאני לא חוסף מצב.
לוח השנה העברי בטקס חילוני ישראלי
אני באופן אישי אוהב לשלב ספרות עברית לאורך. הטקס בעיקר בהתחלה או בכיתי מעבר. אם זה זוג שחלף אחד על פני השנייה נגיד לאורך שני.ם או אפילו גרו באותו יישוב. אז אני לפעמים משתמש בלי גולדברג מה ביקשתי.. או כשזה חתונות שקורות בחגי תשרי. אני אוהב את הגנון הפרוסדור לרגע זה משהו באווירה. להכניס את זה כן כמובן שבדברים שלפני כשפותחים זה קלאסי. באמת להכניס א דברים מרוח הזמן הספציפי בשנה. אגב, ידות ישראלית. בסדר, אנחנו מגיעים פה לחתונה שקורת בשבועות. זה מריח מהירות וונאומי. וכשאנחנו עושים חופה סביב סוכות אז חג.זה פה זה מריח זה כל כך כל כך חזק. א יודע ערכתי. חופה יום אחרי יום העצמאות. מסגרת הזמן של הלוח העברי היא נוכחת פה. והיא היא מזמינה קישור לאירועים האלה ואני זה נהדר. לעשות את הקישורים האלה.
זוגיות כגידול גפן
אני חושב שזה גם תהיה של זוגות שגם רוצים את זה. זאת אומרת, אם דיברנו על המפתח, זה עוד אחד מהמנעולים שפותחים כי גם רוצים להתחבר. בדרך שאני מציע את זה או שאני מציע להתחבר לסיפור של הגפן, אני אוהב להמשיך זוגיות לגידול גפן. גידול גפן זה עבודה. צריך לזמור במקום הנכון ולשתול בזמן הנכון ושלשקוד את האדמה בוויטמינים הנכונים וזה בגובה הנכון. זה קשה. זה קל מאוד לפשל בגידול גפן. כמו בזוגיות צריך שהכוכבים יסתדרו בשורה. להיות עם לב פתוח ומנטליות נכון. וראש פתוח באותו זמן ושהכל יסתדר ומשהו. נגיד בלספר על הגפן בתוך זה בתוך החופה הוא מאוד יפה. או בקיץ יש ללב את המשפט בקיץ הזה. תלבשו לבן ותעמדו מתחת לחופה כי זה חלק מהשיר בקיץ הזה תלבשי לבן.
שבירת הכוס: משבר, זיכרון ותיקון
תקן אותי בטקס המסורתי זה רגע די קשה בטקס המסורתי זה רגע של חורבן הבית. אבל אצלנו היום זה רגע של חגיגה מה אנחנו יכולים לעשות. עם עם הדיכוטומיה הזאת. שבין שבר לחיבור לבין חגיגה לבין רגע שהוא עצוב מהמסורת.. ההבנה של השבר והכאב והפצע. והזיכרון שברגע הכי משמח שיכול להיות לך. או אחד הרגעים הכי משמחים שיש לך בחיים אתה מודע לגמרי לשברים שיש בעולם הזה. ולחיבור או לתיקון שיש בדווקא מתוך. הרגע הזה לשברים האלה. איזה בחירה בחיים וליך הבית. הזה תפקד מול השברים האלה החברתיים והלאומיים ואולי העולמיים. יש פה משהו מאוד חזק שאומרים לאנשים כן אנחנו. שמחים איתכם אבל חבר’ה יש לכם משימה.
-
- תמלול הפרק נעשה בידי כלי בינה מלאכותית. ייתכנו טעויות בתמלול.